· 

ZO HAAL JIJ (ONBEWUST) NIET ALLES UIT JE WORKOUTS

Vorige week zette ik een poll op Instagram uit met de vraag "waar zal ik over bloggen?" De keuzemogelijkheden: tips om je eigen voedingsplan te maken, en de reden dat jij (onbewust) niet alles uit je workouts haalt. Aan de titel van dit artikel kun je zien waar de keuze - overduidelijk! - op viel. Met 75% van de Instagrammers die wilden weten zij onbewust hun workouts saboteren, kon ik niet anders dan hier een super informatief stukje over typen. 

Allereerst lekker bezig dat je überhaupt sport! Je bent alle eeuwige bankhangers en smoesjes-bedenkers al een flinke stap voor. Maar goed, je wilt natuurlijk niet je tijd verspillen in de sportschool. Hoe efficiënter, hoe beter. Toch? Komt één van de volgende situaties je bekend voor? Dan haal je misschien niet alles uit je workouts.

SABOTAGE #1 - JE BEGINT MET CARDIO

Trap jij je trainingen standaard af met een cardio-sessie? Misschien kun je eens overwegen om deze aan het einde van je workout te doen. Natuurlijk is het prima om 5-10 minuutjes op te warmen op de crosstrainer, maar een intense zweetpartij is niet aan te raden vóór je krachttraining. De reden? Met een intens rondje cardio put je je lichaam uit. Als je hierna krachttraining gaat doen, ben je waarschijnlijk vermoeider en kun je minder gewicht tillen - of minder herhalingen uitoefenen. Bovendien is je focus en motivatie tegen die tijd flink gedaald. Als je dat rondje nou naar het einde van je workout verplaatst, heb je volle energie voor het bouwen van je spieren!

SABOTAGE #2 - JE DOET ALLEEN OEFENINGEN DIE JE LEUK VINDT

Hoewel ik alle beginners of regelmatige-motivatie-dippers aan zou raden om trainingen te doen die je leuk vindt, is het niet de meest optimale manier om te trainen. Ben je op zoek naar een manier om je workouts naar een hoger niveau te tillen? Doen dan juist de workouts die je niet zo leuk vind. In 9 van de 10 gevallen gaat het namelijk om een oefening waar je lichaam nog niet aan gewend is, maar waar je beter in kunt worden. Zo spreek je je spieren op een nieuwe, uitdagende manier aan en is de voldoening extra groot als die oefening je over een paar weken makkelijk afgaat!

SABOTAGE #3 - JE GEBRUIKT HULPSTUKKEN

Natuurlijk is het helemaal niet erg om je vast te houden tijdens een lunge als je nog niet voldoende balans hebt. Toch kun je beter regelmatig proberen of het ook zonder lukt. Om een voorbeeld te geven: veel mensen die de loopband op een helling zetten (en dus een "heuvel" oplopen), houden zich vervolgens tijdens het lopen vast aan het apparaat. Op deze manier verdeel je je gewicht over je armen en benen, waardoor het wandelen stukken makkelijker én minder effectief wordt. Natuurlijk is het minder comfortabel om zonder ondersteuning te lopen, maar juist daarom werkt het. Zonde als je 20 minuten loopt en jezelf vasthoudt, terwijl je hetzelfde effect had kunnen bereiken in 10 minuten als je jezelf niet vast zou houden.

SABOTAGE #4 - JE HOUDT GEEN DATA BIJ

Meten is weten. Dat geldt zeker voor je werk in de sportschool. Je kunt hartstikke prima "op gevoel" je oefeningen, gewichten en het aantal herhalingen bepalen. Toch kan het helpen als je je gymsessies zwart-op-wit bijhoudt. Schrijf op welke oefeningen je hoe vaak doet en noteer hier vervolgens bij welk gewicht je hebt gebruikt. Zo hoef je de volgende keer niet na te denken welke dumbbell je moet pakken, en kun je zelfs proberen elke keer iets hoger te gaan. Ready for some gains?

SABOTAGE #5 - JE VOLGT BLINDELINGS ADVIEZEN VAN YOUTUBE

... Of van andere fitness platformen. En ja, daar valt mijn blog ook onder. Alleen omdat die ene hippe fitgirl of gespierde gast zegt dat je een bepaalde oefening het beste op een bepaalde manier uit kunt voeren, betekent niet dat dat ook werkt voor jou. Ik voel bijvoorbeeld mijn quads helemaal niet zo veel tijdens een lunge, terwijl weet-ik-veel-wie met miljoenen volgers hier juist een goede burn van krijgt. Regel 1: luister naar je lichaam.

SABOTAGE #6 - JE BENT GEK OP MULTITASKEN

In het dagelijks leven is goed kunnen multitasken een super handige skill, maar in de sportschool kun je dit beter achterwege laten. Mind-muscle connectie heeft voor mij een wereld van verschil gemaakt, hierbij ben je met je hoofd volledig bij de spieren die je aan het trainen bent. Als je dezelfde oefening doet terwijl je met je gedachten ergens anders bent, zul je je spieren nóóit zo efficiënt aanspreken. Wees niet gefrustreerd als je de mind-muscle connectie niet direct onder de knie hebt, practice makes perfect.