· 

MEER CURVES IN DRIE STAPPEN | GET FIT WITH ME #2

Lieve Journal,

 

Weet je nog, vroeger? Toen ik all about afvallen was? Al sinds ik jong (en één van de molligste van de klas) was, wilde ik gewicht verliezen. Toen ik in fitness en macro's tellen het antwoord hierop had gevonden, kon ik er geen genoeg van krijgen. Ik viel eerst 1, toen 5 en uiteindelijk zelfs 10 kg af. Maar happy? Dat was ik niet. Houd het maar op moe, lusteloos en cranky. Nu die 10 kg er weer bij zit, ben ik gelukkiger dan ooit. Een mooi extraatje zijn natuurlijk de extra curves die gewichtstoename met zich meebrengt.

First things first: ik ben NIET plat gebouwd. Tijdens mijn jonge tienerjaren kreeg ik wekelijks van klasgenoten te horen dat mijn billen mega waren - toen alles behalve een compliment. Toch was ik nooit echt "curvy". Ik was mollig en ongevormd, overal zat een laagje vet. De perky butt, smalle taille en getrainde rug waren ver te zoeken. Vervolgens viel ik enorm veel af, wat het allemaal nog minder curvalicious maakte. Toen ik uit mijn laatste cut kwam (linkerfoto), nam ik me dan ook voor om meer murves op te bouwen (= muscles + curves). Hoe ik dat deed - én nu nog steeds doe? In drie simpele stappen.

STAP 1: GENOEG (EN GEZOND) ETEN

Ik hoef geen moeite te doen om voldoende te eten. Van nature ben ik een grote eter, dus ik kan gemakkelijk boven mijn dagelijkse caloriebehoefte eten. Dit kwam goed uit bij het opbouwen van spieren, ze hadden namelijk voedingsstoffen nodig! Toch kwam het in de afgelopen periode meer dan eens voor dat ik een flinke junkfoodmaaltijd naar binnen schoof. Nu ik iets onder mijn caloriebehoefte ga eten, wil ik wel verstandige keuzes maken.

Mijn tip? Kies voor een maaltijd waarvan je weet dat 'ie vol voedzame stoffen zit en eet vooral niet te weinig. Door genoeg te eten voorkom je dat je veel spieren verliest, en de gezonde keuzes maken dat je optimaal voor je body zorgt. Verbied jezelf niks, maar vraag jezelf wel regelmatig af: is mijn binnenkant blij met deze keuze?

STAP 2: KRACHTTRAINING EN HIIT WORKOUTS

Om te zorgen dat al dat eten goed benut wordt, doe ik extra mijn best in de sportschool. Vroeger stond ik uren te zweten tijdens cardio, maar sinds ik daarmee gestopt ben gaat spieropbouw me veel gemakkelijker af. Lange cardiosessies kunnen namelijk bijdragen aan spierverlies, en dat willen we niet! Toch vind ik het wel heel belangrijk voor m'n gezondheid om mijn hart aan het werk te zetten. Daarom heb ik HIIT workouts toegevoegd aan m'n schema. Hiermee daag ik mezelf uit om mijn conditie te verbeteren, zonder al te veel spieren te verbranden. Zeker nu ik een iets lagere caloriebehoefte ga aanhouden lijkt me dat een verstandige aanpak.

Hoewel je met krachttraining natuurlijk curves kunt bouwen (denk aan eindeloze bootay workouts), kun je ook optisch zorgen voor een zandloperfiguur. Train bijvoorbeeld eens wat vaker je rug en schouders, zodat je taille smaller lijkt. Lees dit artikel vol tips voor een wespentaille maar eens. Pluspunt: een sterke rug kan allerlei rugklachten voorkomen. 

STAP 3: ENJOY THE PROCESS

Het allerleukste aan deze fitnessjourney is het proces. Je ziet hoe je lichaam reageert op bepaalde dingen. Merk je na een tijdje dat iets niet werkt, of juist wel? Leer goed te luisteren naar je bod en pas je plan hierop aan. Wees bovendien blij met hoe je gebouwd bent! Sommige mensen hebben meer aanleg voor een bepaalde lichaamsvorm dan anderen, maar alles is prachtig! Maak je dus niet zo druk. Stress is killing voor je progressie en gezondheid, dus let it go and love yourself. Dit is één van de belangrijkste lessen die ik tijdens mijn jaren aan fitnesservaring geleerd heb.