· 

KRIJG EEN SMALLE TAILLE MET DEZE TIPS

Oneindig lange benen, mega volle wimpers, een perfecte huid en nagels die groeien als kool; sommigen lijken álles mee te hebben... Ik kan natuurlijk een mega lange blog wijden aan het feit dat iedereen z'n onzekerheden heeft en lang niet alles is wat het lijkt, maar for the sake of leesbaarheid ga ik even mee in dit verhaal. Zo zijn we tegenwoordig helemaal weg van een smalle taille, brede heupen en ronde billen. Het alombekende zandloperfiguur. Onbereikbaar? Niet per se! Dit is nou één van die dingen waar je je genen wél een handje bij kunt helpen.

Slechte genen, goede genen

Zolang ik me kan herinneren, ga ik door het leven met korte benen, pluizig haar en een groot hoofd (ja echt, ik pas de meeste petten niet). Je kunt dan ook vast begrijpen dat ik wanhopig vasthoud aan mijn potentie voor een hourglass shape. Al sinds ik jong ben is mijn taille smaller dan mijn heupen en schouders. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik in de loop der jaren wat tips en tricks voor een smalle taille ontwikkeld. Benieuwd? Let's see.

1. Vetverlies

Je mag dan nog zulke goede genen hebben, met een hoog vetpercentage zul je waarschijnlijk niets terugzien van die wespentaille. En aangezien je niet plaatselijk vet kunt verliezen, zul je je algehele vetpercentage naar beneden moeten brengen. Ik doe dit door mijn calorie inname (licht!) te verlagen en lekker te blijven trainen. Let wel op dat je hier verstandig mee omgaat. Een te laag vetpercentage is niet gezond!

2. Buikspieren trainen

Olijven, stinkkaas en spruitjes; je moet ze "leren eten". Zo is het ook met buikspieren trainen. Wanneer je het vaak genoeg doet, ga je het vanzelf leuk vinden (ECHT). Tegenwoordig vind ik het dus helemaal niet meer erg om iedere workout af te sluit met 2-3 buikspieroefeningen. Met onder andere bodyweight- en stabiliteitsoefeningen versterk ik mijn core. Soms zonder gewichten, met losse gewichten of met een Swiss ball. Op deze manier zorg ik voor een sterk, natuurlijk korset.

 

Zou je graag een ab workout op TMFJ zien? Laat het me weten in de comments, dan ga ik filmen!

3. Working those murves (= muscles + curves)

Je kunt natuurlijk ook je andere lichaamsdelen trainen om je taille smaller te doen lijken. Door je benen, billen, schouders en rug zwaar te trainen zul je hier meer spieren opbouwen. Zo krijg je de illusie van een zandloperfiguur. Geen zorgen, je zal niet plotseling veranderen in een she-Hulk. Wat extra krachttraining geeft je een getoned en strak lichaam én spoort je vetverbranding aan. Tenzij je aan de anabolen gaat, bestaat er geen kans dat je opeens bodybuilding-breed wordt.

4. Houding en kleding

Over illusies gesproken, er zijn nog een paar andere, simpele trucjes die je het idee geven van een wespentaille. Ik maak hier maar al te graag gebruik van. 1) Sta rechtop, met je benen ietjes uit elkaar, je borst naar voren en je schouders naar achteren. Binnen no time lijkt het of je enkele centimeters rond je middel bent geslonken. Extra plusje: met een goede houding train je gelijk je core, wat ons terugbrengt bij de eerste tip. 2) Ook met kleding kun je veel voor elkaar krijgen. Ik ben gek op high waisted rokken, of jurken met een nauwsluitende taille. Maar ook een simpel tailleriempje kan wonderen doen. Vermijd ten alle tijden kleding die recht loopt langs je taille. Dit geeft het effect van een vierkante box, en is het laatste wat we willen bereiken!

5. Zweten maar

Soms sla je veel vocht op, onder andere rond je middel. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door warm weer, een hoge koolhydraat-/zoutinname of het drinken van te weinig water. Wanneer je dit extra vocht verliest, kun je tot wel centimeters kwijtraken rond je taille. Zorg er dus voor dat je voldoende water drinkt én probeer zo nu en dan eens extra te zweten, bijvoorbeeld in de sauna! Wedden dat je de volgende dag een stuk strakker in je pakje wakker wordt?

6. GEEN waisttrainers

Er is één ding dat ik absoluut afraad, en dat is het gebruik van een waisttrainer. Waisttrainers zijn vaak zó strak, dat ze je organen compleet afknellen. Het enige dat positief kan uitpakken, is dat je met een waisttrainer extra zweet (en dus vocht verliest). Maar eerlijk is eerlijk, dan kies ik toch echt liever voor een extra bezoekje aan de sauna. Veel comfortabeler! Bovendien zal, bij het veelvuldig dragen van een waisttrainer, je core verslappen. Je natuurlijke korset verliest zijn kracht, en dat willen we natuurlijk niet.

Be-you-tiful girl

Tot slot: vergeet niet dat ieder lichaam anders is gebouwd. De ene persoon heeft meer aanleg voor een zandloperfiguur dan de ander. Met bovenstaande tips kun je de odds in jouw favour brengen, maar het is erg belangrijk dat je je lichaam ziet voor de pluspunten die het heeft. Niks mis met een non-wespentaille, ook dat is net zo mooi!


Reactie schrijven

Commentaren: 0