JOURNAL DICTIONARY

Op deze pagina vind je allerlei fitnesstermen die ik regelmatig in mijn artikelen gebruik. Handig voor beginners, maar ook als doorgewinterde fitnessguru kun je hier je basiskennis weer even ophalen!

BULKEN

Bulken betekent eten in een calorieoverschot. Je eet dan op een dag meer calorieën dan je verbrandt. Er zijn veel websites waar je je dagelijkse caloriebehoefte uit kunt rekenen, Google is your friend! Probeer hier vervolgens een x-aantal calorieën boven te eten (bijvoorbeeld 200-500). Dit, in combinatie met krachttraining, zorgt ervoor dat je spieren gaan groeien. Bulken is zowel voor meiden als jongens en kan clean (gezond) en dirty (treatmeals) gedaan worden.

CUTTEN

Cutten is het tegenovergestelde van bulken. Je eet in dit geval juist ónder je dagelijkse caloriebehoefte. Ook hier kun je uitgaan van zo'n 200-500 calorieën onder je behoefte. Cutten zal ervoor zorgen dat je afvalt, maar pak het wel op een goede manier aan. Eet je namelijk te weinig, of alleen maar junkfood? Dan is de kans groot dat je lichaam je dit niet in dank af zal nemen. Gezondheid komt eerst!

GLUTES

Glutes komen regelmatig voor in mijn artikelen. Geen verrassing als je weet dat deze staan voor je bilspieren (yay for bootay). Je billen zijn onder te verdelen in drie spiergroepen: de gluteus maximus, gluteus medius en gluteus minimus. Er zijn allerlei oefeningen om deze spieren te trainen en versterken, blader maar eens door mijn workout tips!

HIIT (HIGH INTENSITY INTERVAL TRAINING)

High Intensity Interval Training is een van mijn favoriete manieren geworden om te trainen. Deze training houdt in dat je je voor een periode zeer intensief inspant, gevolgd door een korte herstelperiode. Dit herhaal je meerdere keren. Je kunt je HIIT doen op verschillende cardio apparatuur, zoals de fiets, hardloopband en crosstrainer, maar ook met dumbells of met lichaamsgewicht.

MACRO'S (KOOLHYDRATEN, EIWITTEN EN VETTEN)

Macro's staan voor macronutriënten. Het zijn de drie grootste voedingsgroepen: koolhydraten, eiwitten en vetten (alcohol is eigenlijk de vierde, vaak vergeten macro). Over het algemeen wordt het aangeraden om een goede balans te vinden tussen deze drie. Ga er dus niet zomaar één schrappen, omdat je denkt dat je dan bijvoorbeeld afvalt. Ze dragen namelijk allemaal bij aan belangrijke functies van je lichaam:

Koolhydraten - Koolhydraten worden nogal eens in een slecht daglicht gezet. Onterecht! Je lichaam is namelijk gék op koolhydraten. Je haalt hier het gemakkelijkst energie uit, en dat is broodnodig (pun intended) als je wil knallen tijdens je workouts.

Eiwitten - Deze kennen we wel, toch? Als fittie let je waarschijnlijk religieus op je eiwitten. Logisch, want eiwitten dragen bij aan spieropbouw. Maar wist je dat eiwitten nog meer doen voor je lichaam? Enzymen zijn van oorsprong eiwitten. En laten enzymen nou eens zorgen voor een soepel immuun- én spijsverteringssysteem!

Vetten - Waar tegenwoordig de koolhydraten vaak als badboys worden gezien, waren dit vroeger de vetten. "Want van vet wordt je vet." Ondertussen weten we gelukkig wel beter en krijgen gezonde vetten de liefde die ze verdienen (yay voor avocado's!). Maar wat doen die vetten eigenlijk? Nou, ze zijn hartstikke belangrijk voor je hormoonhuishouding én ze vervoeren verschillende vitamines door je lichaam. What's not to love?

Check dit artikel over macro's als je meer wilt weten.