· 

KOOLHYDRAATARM ETEN OF NIET? EEN CHECKLIST

Koolhydraatarm

"Summerbody's are made in the winter," zo luidt jouw mantra dit jaar. Het kan je dan ook allemaal niet snel genoeg gaan. Een vriendin van je eet sinds kort koolhydraatarm en zweert erbij. Ze is al 5 kilo afgevallen! Pff, dat zou je ook wel willen... Misschien is een low-carb dieet ook wel iets voor jou? Check het met deze list:

Check it

> Ga je binnenkort meedoen aan een (sport)wedstrijd en heeft je coach of begeleider je aanbevolen om koolhydraatarm te eten? ja/nee

> Ben je om een andere reden (bijvoorbeeld medisch) door een professional geadviseerd om koolhydraatarm te eten? ja/nee

 

Heb je bovenstaande vragen met "nee" beantwoord? Gefeliciteerd, je hoeft niet koolhydraatarm te eten!

 

Waarom denken mensen dat koolhydraten slecht zijn?

Mensen associëren koolhydraten vaak met suikers. Dat klopt gedeeltelijk, alle suikers zijn namelijk koolhydraten. Maar niet alle koolhydraten zijn suikers. Klinkt verwarrend? Het valt best mee.

Er zijn twee soorten koolhydraten: snelle en langzame. De snelle koolhydraten kun je bijvoorbeeld vinden in snoep, wit brood en frisdranken. Deze zorgen voor flinke pieken en dalen in je bloedsuiker. De langzame koolhydraten geven juist geleidelijk energie af en houden je bloedsuikerniveau stabiel. Deze vind je bijvoorbeeld in tarweproducten en groentes.

 

Wat gebeurt er wanneer je bijna alle koolhydraten schrapt uit je voeding?

Je lichaam haalt het makkelijkst energie uit koolhydraten (in vergelijking met eiwitten en vetten). Als je amper koolhydraten eet, voel je je waarschijnlijk minder energiek. Je workouts gaan niet zo lekker en je hebt nergens puf voor. Ook loop je allerlei heerlijke voeding mis, wat ervoor kan zorgen dat je júíst extra zin krijgt om te snoepen.

 

Toch afvallen door een koolhydraatarm dieet

Nu blijft natuurlijk de vraag: waarom is je vriendin zoveel afgevallen met een koolhydraatarm dieet? Het klinkt niet erg gezond - of plezierig - maar haar resultaten liegen er niet om... Of toch wel?

Wist je dat koolhydraten flink wat vocht vast kunnen houden? Door ze te schrappen uit je voeding, verlies je een groot gedeelte van dit vocht. Je dénkt misschien dat je vet verliest, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. En raad eens? Dat extra vocht had je ook kunnen verliezen door voldoende water te drinken en rust te nemen.

 

Bovendien vind je koolhydraten terug in allerlei soorten voeding: van chips tot rijst en van chocolade tot kwark. Als je koolhydraten vermijdt, is er dus een heleboel wat je niet "mag" eten. Het lijkt of je afvalt door de vermindering in carbs, maar eigenlijk val je af omdat je gewoon minder eet - punt.

 

Koolhydraten, eiwitten en vetten hebben allemaal belangrijke functies voor je lichaam. Zorg voor een goede balans, dan zul je duurzame (en gezonde) resultaten boeken. Slow & steady wins the race!

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    EmilyLotus (woensdag, 01 februari 2017 17:38)

    YESSS GIRL. Dankjewel voor dit stuk. Meer meiden moeten dit weten. Topper!