· 

REFEED OF CHEATDAY? EET EEN PASTA VOOR VETVERLIES!

Cheatday

Of je nou regelmatig een cheatmeal of juist een refeed inplant (later meer over het verschil), de meeste fitchicks zullen het met me eens zijn: een treat hóórt er gewoon bij. Maar ehh, hoe pak jij dat aan? Ga je helemaal buiten je boekje, of doe je het zo verantwoord (lees: eiwitrijk) mogelijk? Raad eens: er is een manier om het meeste uit je "foute voeding" te halen. En nee, dat is juist níét de verantwoorde manier. We like!

Refeed versus cheaten: wat is het verschil?

Waarschijnlijk heb je het woord cheatmeal al duizenden keren horen vallen. Een cheatmeal is een maaltijd waarbij je je niet bezighoudt met de calorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten. Het is een verwenmomentje om sane te blijven na een lange periode van strikt letten op je voeding. Maar wat is een refeed dan precies?  Refeed dagen zijn dagen waarop je, na een bepaalde periode van koolhydraatarm te hebben gegeten, je metabolisme weer opkrikt. Dit doe je door boven je dagelijkse calorie-inname te eten.

 

Het grootste verschil is dus: een refeed is gecontroleerd, terwijl een cheat gelijkstaat aan lekker losgaan en niets wegen/meten/bijhouden.

 

Afvallen 101

Er zijn verschillende manieren om af te vallen, maar de basis blijft: zorg dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Veel mensen gaan vroeg of laat koolhydraatrijk voedsel schrappen uit hun voedingsplan, om zo resultaten te boeken. Dit kan effectief zijn - mits je je calorieën, eiwitten en vetten in de gaten houdt. Maar vergeet niet dat er een verschil is tussen koolhydraatarm eten, en simpelweg minder koolhydraten binnenkrijgen.

 

Koolhydraatarm of minder koolhydraten?

Koolhydraatarm eten betekent dat je bijna geen koolhydraten eet. Dit is vooral geschikt voor topsporters die een wedstrijd op het oog hebben. Minder koolhydraten eten is een stuk minder agressief voor je lichaam. Je koolhydraatinname wordt lager, maar niet al te laag. Dit laatste kán aan te raden zijn wanneer je simpelweg wat kilo's wilt verliezen.

 

Boost je metabolisme

Maar goed, wat heeft dit alles met cheaten te maken? Door de verminderde koolhydraatinname tijdens het afvallen, maakt je lichaam een stuk minder hormonen aan. Een van deze hormonen is leptine. En hoe minder leptine, hoe langzamer je metabolisme. Oei, dat willen we niet! Om de aanmaak van dit hormoon aan te wakkeren, moet je eens in de zoveel tijd een refeed toepassen. Mensen met een hoger vetpercentage hebben meer leptine, mensen met een laag vetpercentage minder. Een refeed is dus vooral geschikt voor mensen met een lager vetpercentage.

 

Koolhydraten zijn je vrienden

Huh, je zou denken dat een verstandige treat juist bestaat uit extra veel proteïnen. Maar niets is minder waar. Extra veel eiwitten (of vetten) eten tijdens je refeed heeft eigenlijk niet zoveel zin. Deze zullen namelijk weinig doen voor de leptine aanmaak en dragen dus een stuk minder bij aan het versnellen van je metabolisme. Koolhydraten geven je leptine boost en zorgen ervoor dat je lichaam niet "went" aan je verlaagde calorie-inname.

 

In conclusie: doe maar lekker "onverantwoord"!

Dus, zit je vast in je vetverlies? Probeer dan eens om tijdens je volgende refeed/cheatday GEEN verantwoorde keuze te maken. Schuif die bakjes kwark en kilo's kipfilet maar aan de kant, jouw antwoord ligt in de koolhydraatrijke wereld van bagels, Ben & Jerry's en pannenkoeken. Enne, vergeet er natuurlijk niet van te genieten!

O, maar wacht nog even voor je die koolhydraatrijke pizza bestelt! Want als je eerst de That's My Fitness Journal Facebookpagina een dikke vette like geeft, blijf je sowieso op de hoogte van de nieuwste artikelen:

Reactie schrijven

Commentaren: 0