· 

GROEPSLESSEN, ZIJN DIE NIET VOOR WATJES?

In iedere sportschool vind je ze wel: groepslessen. Of het nou een rondje spinnen is, of een lesje BodyPump. Virtueel, of met een real live instructeur. Voor veel bodybuilders, krachtpatsers en ander gespuis toch een beetje een pispaaltje. Want wees nou eerlijk, je gaat toch niet een half uur rondhupsen terwijl je ook zwaar ijzer de lucht in kunt tillen?!

Groepslessen eigenlijk best effectief

Ehh, fout! Groepslessen kunnen namelijk méga effectief zijn. Eerlijk is eerlijk, ook ik was in het begin van mijn krachtavontuur niet pro-groepslesjes. Maar die instelling sloeg al snel om. Toen ik een paar groepstrainingen had bijgewoond (spinnen, buikspierkwartier, het hele plaatje), kwam ik erachter dat zo'n les best intensief is. En het brengt ook nog eens wat voordelen met zich mee.

 

Voordeel 1: Je geeft net even meer

Natuurlijk push je jezelf regelmatig tot het uiterste, maar door te trainen met een groep ga je misschien toch langer door. Normaal zou je allang een of ander excuus hebben bedacht, maar die strenge instructeur laat je echt niet zomaar opgeven. Bovendien, je wilt toch zeker niet dat Truus van twee matjes verderop het langer volhoudt?! 

 

Voordeel 2: Een fijne kennismaking voor beginners

Net nieuw in de gym? Dan kunnen al die apparaten en dumbbells nogal overweldigend zijn. Een groepslesje laat je kennismaken met de gym én met de mensen. Zo kun je langzaam toewerken naar het krachthonk.  Enne, uit onderzoek is ook nog eens gebleken dat mensen die in groepsverband trainen hun sportvoornemens gemiddeld 7 maanden volhouden. Individuele sporters houden het slechts 7 weken vol. Reden genoeg om eens een lesje te wagen, niet?

 

Voordeel 3: Het is weer eens wat anders

Belandt jouw training een beetje in een sleur? Die zoveelste squat komt zo ondertussen je neus uit. Wanneer je geen inspiratie hebt voor een nieuwe workout, kan een groepsles variatie bieden. Ideaal om je training een beetje om te gooien! 

 

Voordeel 4: Cardio, maar dan leuk

Veel bodybuilders en fitnessers zullen het met me eens zijn: cardio is STOM. Maar het is nou eenmaal een noodzakelijk kwaad. Toch kun je het wel zo leuk mogelijk maken. En laat de tijd tijdens een groepslesje nou eens omvliegen. Je hoeft zelf geen minuten/calorieën/hartslag bij te houden. Voor je het weet sta je weer zuchtend en puffend buiten. Als je daar niet gelukkig van wordt!

 

Quick side note: groepslessen hebben dus genoeg voordelen, maar combineer ze wel met een "normale" workout. Te veel groepslessen kunnen namelijk overtraining veroorzaken, omdat je iedere les het maximale wilt geven. Daarnaast zijn ze niet op jouw persoonlijke doelen aangepast. Voor een effectieve training is variatie dus key.

Reactie schrijven

Commentaren: 0