· 

SPORTEN MET RUGPIJN? CHECK DEZE TIPS

Je bent jong en je wilt wat. Wat? Sporten. En veel ook. Maar die pijn in je onderrug belemmert je om écht alles te geven in de gym. Je grapt dat je net een oma lijkt met die pijnlijke rug, maar leuk is anders. Pff, zo gaat het niet langer hoor... Wat is slim: helemaal stoppen, of toch je trainingsschema aanpassen? Let's see.

Sporten met rugpijn, of toch maar niet?

Heb je steeds opnieuw last van pijn in je onderrug? Niet alleen tijdens het sporten maar ook buiten de sportschool? Dan is er waarschijnlijk iets flink mis. Hup, naar de dokter ermee! Laat je niet afschepen met: 'Ach, je bent nog jong. Neem een paracetamol en het gaat vanzelf over.' Rugklachten kunnen heel serieus zijn. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter.

 

Ik heb twee jaar met een hernia rondgelopen voor ik een doorverwijzing kreeg naar het ziekenhuis. Na een operatie heb ik nu nog regelmatig last van mijn rug. Onderneem dus actie als je voelt dat er iets niet goed gaat, je kent je eigen lichaam het beste! O, en wees niet eigenwijs: blijf uit de buurt van de sportschool tot je huisarts/dokter/fysio je groen licht geeft. 

 

Lukt sporten nog wel?

Als de pijn in je rug geen ziekenhuis material is, of als een deskundige aan heeft gegeven dat je alles weer kunt doen, zijn er wat manieren om te genieten van een gym sesh zónder die zeurende pijn. 

 

Vind de oorzaak

Merk je dat je na een bepaalde training meer last hebt van je rug dan normaal? Ga eens na wat je op die dag doet. Krijg je bijvoorbeeld snel last na een heftige legday? Misschien kun je een of meerdere oefeningen dan beter (tijdelijk) schrappen uit je schema. Deadlifts en squats veroorzaken vaak pijn in de rug omdat deze niet altijd goed uitgevoerd worden. Jep, zelfs als je pro bent kun je falen in een goede squat-houding. 

 

Schrappen of aanpassen?

Krijg je maar last door één bepaalde oefening? Misschien is het dan slim om die oefening voorlopig niet te doen. Maar wanneer je bij verschillende trainingen last krijgt, is het slim om een stapje terug te doen. Zo train ik nu nog maar één keer per week benen en alleen met lichaamsgewicht. Misschien niet de workout van je leven, maar je geeft je rug zo wel tijd om te herstellen. Wedden dat jij over een paar maanden gewoon weer kunt knallen?!

 

Geef het tijd

Dit is de moeilijkste van allemaal. Ik spreek genoeg mensen - myself included - die een vervelende pijn of nare blessure niet de rust gunnen om te herstellen. Ja, een bepaald lichaamsdeel voor een langere periode niet of amper trainen zal niet veel goeds doen voor de groei van die spieren, maar soms is dat nou eenmaal nodig. Wat wil je liever: de rest van je leven matig trainen met pijn, of over een tijdje hard kunnen gaan? It's all worth it.

 

Wat helpt voor mij?

Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie, merk ik dat variaties op de lunge goed werken om rugpijn te voorkomen. Deze oefeningen doe ik met lichaamsgewicht. Ook kun je ervoor kiezen om met apparaten te trainen. Apparaten die niet zo belastend zijn voor de rug, maar wél je benen trainen, zijn de leg extension en de abductor en adductor. Verder is het heel belangrijk om na iedere training goed te strekken.

 

Succes met je training en vergeet niet om op tijd een professional in te schakelen wanneer je pijn hebt!

Reactie schrijven

Commentaren: 0